Ajatuksia ja tarinoita johtamisesta

Toteutuvatko ulkoistamisen konkreettiset hyödyt?

Perjantai 28.9.2018 klo 8.32 - Riitta Lehikoinen

 

Ridenkuva1.jpgKauppalehden mukana 28.9.2018 jaettu Ulkoistaminen liite, jossa Winway Oy:n omistajan, Riitta Lehikoisen, pääkirjoitus: Toteutuvatko ulkoistamisen konkreettiset hyödyt?

Artikkeli kopiona alla, luettavissa myös Mediaplanetin Businessoppaasta.

Osa yrityksistä asettaa ulkoistamishankkeilleen strategiset tavoitteet. Hyvä näin.

Näistä yrityksistä osajoukko tarkentaa tavoitteet konkreettisiksi ja mitattaviksi. Vielä pienempi osajoukko mittaa hyötyjä jälkikäteen ja vertaa tuloksia strategisiin tavoitteisiin. Kokemukseni perusteella uskon, että ulkoistamisen hyötyjä mittaavia yrityksiä on alle 10 %.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ulkoistaminen, strategiset tavoitteet, konkreettiset hyödyt, mittaaminen, businessopas.fi

Neljä syytä miksi yritys on tyytymätön konsultointiin

Torstai 28.9.2017 - Riitta Lehikoinen

Kauppalehden mukana 28.9.2017 jaettu Mediaplanetin Ulkoistaminen liite, jossa Winway Oy:n omistajan, Riitta Lehikoisen, pääkirjoitus: Neljä syytä miksi yritys on tyytymätön konsultointiin. Artikkeli kopiona alla, luettavissa myös Mediaplanetin Businessoppaasta.

Neljä syytä miksi yritys on tyytymätön konsultointiin 

Minulta kysyttiin pääkirjoitusta aiheesta, miksi yritykset ovat tyytymättömiä konsultteihin. Mielenkiintoinen teema kaiken kaikkiaan, koska olen itsekin konsultti. Vertailun vuoksi: harva lääkäri ruotii kollegoidensa epäonnistumisia.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Konsultointi, Kauppalehti, Mediaplanet, Ulkoistaminen, businessopas.fi, Riitta Lehikoinen

Murto-osa pitää ulkoistettuja palveluja hyvänä

Tiistai 1.8.2017 - Riitta Lehikoinen

Pitkäaikainen ulkoistamispalvelujen mittarimme kertoo korutonta kertomaa asiakastyytyväisyydestä - vain 26% vastaajista on tyytyväisiä ulkoistettujen palvelujen laatuun.

Vastaajista 67 % kertoi suoraan olevansa tyytymättömiä ulkoistettuihin palveluihin. Loput 7 % piti ulkoistettuja palveluja turhina. Paljon on siis ulkoistamishankkeissa ja palvelutuotannossa parannettavaa.

Ulkoistushankkeissa korostuu edelleen hinta ennen laatua. Jossain on kuitenkin se oikean hinnan ja oikean laadun kohta, johon kannattaisi kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Palvelutuotannossa näkee pääsääntöisesti ratkaisuja: meidän prosessit ja toimittajan prosessit. Palvelukäyttäjän kannalta kyse on kuitenkin yhdestä palvelukokemuksesta ja sen taustalla yhdestä palveluprosessista. Laadukkaan palvelun organisointiin vaaditaan enemmän kuin tekninen ulkoistamissuoritus. Yleensä puutteet ovat oikeissa rooleissa ja niiden mukaisissa kompetensseissa.

Eiköhän oteta laatu voimakkaammin mukaan seuraavan ulkoistuskierroksen tavoitteisiin!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ulkoistaminen, ulkoistamisen laatu, ulkoistuspalvelut tyytyväisyys

Tee pohjatyöt huolella!

Perjantai 5.9.2014 - Riitta Lehikoinen, artikkeli julkaistu myös HR viestin 3/2014 numerossa

"Homma ei toimi." Riitta Lehikoinen oli ollut konsultointitehtävissä jo niin pitkään, että tunnisti selvästi, kun samankaltaisia tapauksia alkoi tulla vastaan jatkuvalla syötöllä. Lehikoinen teki toimeksiantoja monille suomalaisille ja kansainvälisille yrityksille, joissa esiintyi – lähes poikkeuksetta – jonkinasteista tyytymättömyyttä ulkoistettuja palveluja kohtaan.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: ulkoistaminen, esiselvitys, business case, ulkoistussopimus